Školní poradenské pracoviště

Cíle školního poradenského pracoviště jsou klíčovým krokem k zajištění efektivní podpory žáků, pedagogů a rodičů. 

1. Podpora osobnostního a sociálního rozvoje žáků

  • Poskytování individuálního poradenství pro žáky, kteří se potýkají s osobními nebo sociálními problémy (např. šikana, stres, rodinné problémy).
  • Podpora rozvoje sociálních dovedností a emocí u žáků, například prostřednictvím programů zaměřených na sebereflexi, sebevědomí a řešení konfliktů.

2. Poradenství při výběru vzdělávací a profesní dráhy

  • Pomoc žákům při rozhodování o dalším studiu, profesních možnostech a plánování kariéry.
  • Organizování akcí, jako jsou dny otevřených dveří, prezentace středních škol, workshopy na téma volby povolání.

3. Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Poskytování poradenství žákům s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb (např. žáci s poruchami učení, ADHD, autismus).
  • Spolupráce s pedagogy a rodiči na tvorbě individuálních vzdělávacích plánů (IVP) a dalších podpor.

4. Prevence a řešení problémů chování

  • Provádění programů zaměřených na prevenci problémového chování (např. prevence šikany, závislostí, kyberšikany).
  • Poskytování podpory pedagogům při řešení problémového chování ve třídách.

5. Podpora pedagogického sboru

  • Poskytování konzultací a metodické podpory učitelům v oblasti psychologického poradenství a práce s dětmi s různými potřebami.
  • Školení pedagogů v oblasti komunikace, zvládání stresu, emoční podpory žáků atd.

6. Spolupráce s rodiči

  • Organizování rodičovských setkání a poradenských hodin pro rodiče, aby lépe porozuměli vývoji svých dětí a byli schopni je efektivně podporovat.
  • Podpora rodičů při řešení problémů v rodině nebo s výchovou dětí.

7. Zajištění krizové intervence

  • Poskytování okamžité podpory žákům v krizových situacích (např. po úmrtí blízké osoby, rozvodu rodičů, traumatických událostech).
  • Spolupráce s externími odborníky, jako jsou psychiatři, terapeuti nebo krizoví intervenční pracovníci.

8. Spolupráce s externími institucemi

  • Navazování kontaktů s organizacemi a odborníky z oblasti pedagogiky, psychologie a sociálních služeb pro lepší poskytování poradenství.
  • Koordinace s místními institucemi, jako jsou poradny pro děti a mládež, orgány sociálně-právní ochrany dětí a další.