Školní poradenské pracoviště
Cíle školního poradenského pracoviště jsou klíčovým krokem k zajištění efektivní podpory žáků, pedagogů a rodičů.
1. Podpora osobnostního a sociálního rozvoje žáků
- Poskytování individuálního poradenství pro žáky, kteří se potýkají s osobními nebo sociálními problémy (např. šikana, stres, rodinné problémy).
- Podpora rozvoje sociálních dovedností a emocí u žáků, například prostřednictvím programů zaměřených na sebereflexi, sebevědomí a řešení konfliktů.
2. Poradenství při výběru vzdělávací a profesní dráhy
- Pomoc žákům při rozhodování o dalším studiu, profesních možnostech a plánování kariéry.
- Organizování akcí, jako jsou dny otevřených dveří, prezentace středních škol, workshopy na téma volby povolání.
3. Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Poskytování poradenství žákům s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb (např. žáci s poruchami učení, ADHD, autismus).
- Spolupráce s pedagogy a rodiči na tvorbě individuálních vzdělávacích plánů (IVP) a dalších podpor.
4. Prevence a řešení problémů chování
- Provádění programů zaměřených na prevenci problémového chování (např. prevence šikany, závislostí, kyberšikany).
- Poskytování podpory pedagogům při řešení problémového chování ve třídách.
5. Podpora pedagogického sboru
- Poskytování konzultací a metodické podpory učitelům v oblasti psychologického poradenství a práce s dětmi s různými potřebami.
- Školení pedagogů v oblasti komunikace, zvládání stresu, emoční podpory žáků atd.
6. Spolupráce s rodiči
- Organizování rodičovských setkání a poradenských hodin pro rodiče, aby lépe porozuměli vývoji svých dětí a byli schopni je efektivně podporovat.
- Podpora rodičů při řešení problémů v rodině nebo s výchovou dětí.
7. Zajištění krizové intervence
- Poskytování okamžité podpory žákům v krizových situacích (např. po úmrtí blízké osoby, rozvodu rodičů, traumatických událostech).
- Spolupráce s externími odborníky, jako jsou psychiatři, terapeuti nebo krizoví intervenční pracovníci.
8. Spolupráce s externími institucemi
- Navazování kontaktů s organizacemi a odborníky z oblasti pedagogiky, psychologie a sociálních služeb pro lepší poskytování poradenství.
- Koordinace s místními institucemi, jako jsou poradny pro děti a mládež, orgány sociálně-právní ochrany dětí a další.