Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina
ZŠ a MŠ g. Pattona
Dýšina

Strategie k úspěšnému splnění přijímacích zkoušek

Strategie k přijímačkám je opravdu věc, která může velmi přispět k úspěchu. Aby to byla strategie dobrá, je potřeba, aby si ji vytvořil každý deváťák sám pro sebe na míru. Měla by zahrnovat to,

co mi nejvíce funguje pro psaní písemek ve škole nebo při vyplňování cvičných přijímačkových testů - zde se jedná především o práci s časem. Následující rady jsou čerpány z newsletteru č. 11 KAMpodevítce.cz

ČAS

Práce s časem je základním bodem strategie.

Potřebuji vědět, zda celý test zpravidla v pohodě v časovém limitu stíhám nebo ne - pro letošek je to 60 min na češtinu a 70 min na matematiku.

 

Pokud jsem si už vyzkoušel přijímačkové testy z minulých let a neměl jsem s časovým limitem žádný problém, můžu v klidu postupovat od první úlohy po poslední.

Pokud se mi ale stává, že test nestíhám v časovém limitu vyplnit celý, zkusím jej hned na začátku prolistovat a vypsat si čísla úkolů, které jsou mi nejpříjemnější. Během několika minut tak získám přehled o úlohách, kde nejsnáze získám body. Tyto úlohy budu řešit jako první.

Dále se věnuji úlohám, které mi sice zaberou delší čas na řešení, ale jsem si u nich jistý, jak na ně. Proto jim tento čas rád věnuji a získám velkou šanci na další body.

Další na řadě by měly být úlohy, u kterých mám představu (nebo alespoň tuším), jak se řeší, ale vím, že mi zabírají extrémně hodně času a nebo že v nich často chybuji. I v těchto úlohách mám tím pádem určitou šanci na úspěch.

Nakonec nezapomenu zodpovědět (třeba i náhodným tipem) úlohy, u kterých odpověď vůbec nevím.

 

 

DO SVÉ STRATEGIE MOHU ZAČLENIT TATO DOPORUČENÍ

 

1. Vždy si pečlivě přečtu úkol/otázku.

Je nutné odpověď přesně na to, na co se zadání ptá. Ne víc, ale ne míň.


2. Pročtu si všechny nabízené odpovědi.

Je možné, že i když se mi na první pohled zdá, že je odpověď zcela jasná, při čtení nabízených variant si uvědomím, že jsem se unáhlil.


3. Pokud si s úlohou nevím rady, přejdu k další, abych neplýtval časem.

Někam stranou si ale poznamenám, že tuto úlohu jsem nezodpověděl (to proto, abych se k ní pak nezapomněl vrátit).

 

4. Přepisování výsledků do záznamového archu.

Vyzkouším si u cvičných testů, zda mi víc vyhovuje přepisovat odpovědi do záznamového archu průběžně anebo až nakonec. Někomu vyhovuje průběžné přepisování, protože ho uklidňuje vědomí, že už zodpovězené úlohy v záznamovém archu má a nemusí se o ně starat. Někdo je zase raději, že si přepíše všechny odpovědi až na konci, protože tím minimalizuje riziko, že by na některou otázku odpověď přepsat zapomněl.

Já rozhodně doporučuji přepisovat odpovědi průběžně, abyste na konci třeba nezazmatkovali a nebo přeci jen neohlídali časový limit na vyplnění záznamového archu. POZOR -  cokoli, co není v archu, jakoby nebylo, protože  odevzdáváte pouze a jenom záznamový arch!

 


5. Hlídám si čas.

Průběžně kontroluji, kolik času zbývá do odevzdání testu. Určitě by mi měl zbýt čas na kontrolu odpovědí.

 

6. Nevzdávám se.

Pokud se u uzavřených otázek setkám s úkolem, s nímž si nevím rady, zůstanu v klidu a nezačnu panikařit. Místo zmatkování zkusím postupně vylučovat možnosti, které v žádném případě nepřipadají v úvahu. Ze zbývajících si pak zkusím tipnout – třeba budu mít štěstí.

 

7. Pokud opravuji svoji odpověď, dobře se rozmyslím.

Pokud se u křížkovacích odpovědí spletu, pak můžu odpověď opravit zabarvením pole a zakřížkováním jiné varianty. Opravy je ale dobré pečlivě promyslet, protože jednou zabarvené pole již nelze označit jako správnou odpověď!

 

8. Nerozptyluji se okolím.

Soustředím se pouze na řešení testu. Nevšímám si, co dělají ostatní – u zkoušek jsem sám za sebe a jde mi jen o můj vlastní výsledek.

 

9. Vezmu si s sebou pro jistotu víc propisovacích tužek.

Náhoda je blbec, jak se říká. Takže je lepší se jí vyhnout a pro pocit klidu a jistoty si s sebou vzít psacích pomůcek víc.

 

 

SHRNUTÍ 

 

To, že jdu k příjímačkám s jasnou představou, jaká je zrovna moje ozkoušená a nejlíp fungující strategie, má dvě velké výhody.

Tou první je fakt, že díky této ozkoušené strategii bych měl opravdu využít na maximum čas, který na úlohy mám a zodpovědět tak správně co možná nejvíc z testových úloh.

Tou druhou výhodou je to, že mám-li svoji strategii, tak jsem si jistější - vím co mám dělat, na co si dát pozor - a tím pádem jsem i klidnější.

Určitě je nutné si před přijímačkami vyzkoušet několik cvičných testů (v daném časovém limitu bez přestávek) a na základě výsledků z jejich řešení si sestavit svoji vlastní strategii, která mi nejvíc vyhovuje. Pravidla si klidně mohu sepsat někam na papír, abych tak měl vodítko, až budu procvičovat další testy (tím myslím mít toto vodítko při ruce doma – NE U ZKOUŠEK!)

 

Tipy pro strategii, které jsem zde popsala, jsou inspirací a přehledem (ale určitě ne jediným a všeobsahujícím ) a možností toho, jak k řešení testů přistupovat.

Každý deváťák je „originál“, někomu vyhovuje víc to, někomu ono.

Takže je potřeba, aby si každý našel strategii, která je vhodná právě pro něj. Strategii, která zrovna jemu nejvíc sedne a vyhovuje.

A také je důležité, aby si tuhle její VHODNOST NA NĚKOLIKA CVIČNÝCH TESTECH OZKOUŠEL – případně ještě nějak upravil.

Datum vložení: 6. 3. 2023 9:55
Datum poslední aktualizace: 6. 3. 2023 9:59
Autor: Renata Šilhánková

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Jasný měsíc v dubnu škodí květu stromů.

Pranostika na akt. den

Slepice kváčí, kohouti pějí, sedláčkové hrách a oves sejí.

Svátek

Dnes je 26.4.2024

Svátek má Oto

Státní svátky a významné dny na dnešek:

  • Světový den duševního vlastnictví
  • Mezinárodní den vzpomínky na Černobyl

Zítra má svátek Jaroslav

 

Adresa

Základní škola
a Mateřská škola
generála Pattona Dýšina,
příspěvková organizace
Školní 229,
330 02 Dýšina

 

 

GDPR

Innovation One s.r.o.

  • IČ: 04734807
  • DIČ: CZ04734807
  • Koněvova 2660/141, Žižkov,
  • 130 00 Praha 3

Pověřenec

  • Bc. Eliška Vlčková
  • 774 948 445
  • eliska.vlckova@innone.cz