POKUSY S TEPLOMĚREM
Žáci 7. ročníku byli první, kdo se mohl seznámit s teploměrem Vernier Go! Temp a s programem Logger Lite 1,7. Teploměr má naše škola zapůjčený díky Přírodovědnému inspiromatu, což je tradiční akce, kterou organizují pracovníci Katedry didaktiky fyziky MFF UK v Praze a společnosti Edufor.
Pro žáky byly připraveny čtyři pokusy a jedna závěrečná soutěž.
Každý pokus jsme začínali úvodním slovem a vysvětlením předpokladu průběhu pokusu. Hned od prvních měření se žáci začali aktivně zapojovat do pokusů a ovládání programu.
Nejprve jsme zkoumali rychlost ochlazování tělesa na povrchu mokrého a suchého tělesa. Měřili jsme závislost teploty na čase pro čtyři varianty – mokrý teploměr, mokrý teploměr s nímž jsme mávali, osušený teploměr a osušený teploměr s máváním. Další dva pokusy se týkaly endotermického a exotermického děje. Opět jsme si vše vysvětlili a jeden z těchto dějů si prakticky ukázali. Pak už následovalo samotné měření teploty při rozpouštění jedlé sody ve vodě a při ředění kyseliny sírové. Poslední pokus se věnoval rychlosti vypařování lihu a vody. I tento pokus jsme nejprve provedli jinou metodou - pomocí kapek těchto látek na filtračním papíře, kdy jsme okem sledovali jejich vypařování. Poté jsme přistoupili k samotnému měření, které náš předpoklad a úvodní pokus dokázalo.
Nakonec jsme si s teploměrem trochu zasoutěžili. Pomocí tření teploměru v dlaních se děti snažily zvýšit jeho teplotu.
Mgr. Gabriela Budínská
Návštěvnost:
ONLINE:4
DNES:190
TÝDEN:190
CELKEM:662963